ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUFysik

Fysik - Tesla Coil - er trådløs strøm muligt?

Kort beskrivelse af aktiviteten: I dette oplæg præsenteres Tesla Coil’en og dens virkemåde. Begreber som ”transformer” og ”resonans” vil blive gennemgået for at kunne forklare Tesla Coil’ens virkemåde. Yderligere perspektiveres der til røgrensningsteknologien ”Electrostatic percipitators” (ESP), som er en elektrisk røgrensningsteknologi, hvor Tesla Coil’en bruges som spændingskilde.

Karakter af besøgets indhold: Der startes med et oplæg på ca. 30 minutter. Efterfølgende vil eleverne regne en opgave, hvor der skal undersøges en række perimeter for en Tesla Coil ved brug af programmet Falstad (Gratis og online kredsløbsprogram). Til sidst laves en opsamling, hvor opgaven gennemgås, og eleverne får mulighed for at stille spørgsmål, både faglig relevante, men også til livet og hverdagen som universitetsstuderende.

Efter oplægget vil der være mulighed for en rundvisning, hvor en tur forbi AAU Energis højspændingslaboratorie vil være oplagt.

Oplæg (30 minutter)
Opgaveregning (20 minutter)
Opsamling (10 minutter)

Rundvisning (15-30 minutter)

Faglig relevans: Besøget er relevant for elever, som har haft undervisning i enten fysik, matematik eller teknikfag med fokus på elektricitet.

Nøgleord: Energi, Tesla Coil, elektricitet, spænding.

Forventet niveau: 3.g med Matematik A og mindst Fysik B.

Forberedelse: Ingen forberedelse.

Udbytte: Kendskab til begreberne: E-felter, transformer og resonans, samt indblik i projektarbejde på AAU, og hvad matematik/fysik kan bruges til i det videre uddannelsesforløb.

Maks. antal personer: En klasse med maks. 30 elever.

Forelæser: Energistuderende David Lyck.

Tidspunkt for besøget: Aftales med kontaktperson.

Varighed: Ca. 60-90 minutter, alt efter ønske.

Mødested: AAU Energi, Aalborg Universitet, Pontoppidanstræde 101, 9220 Aalborg Ø. Alternativt på eget gymnasie.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk, Hanne Munk Madsen, AAU Energi.

Praktiske forhold: Elever skal medbringe PC eller lommeregner samt noget at skrive på.

thumbnail

AAU Laboratorie - Energi