Fysik - Mikroplast i havmiljøet
Kort beskrivelse af aktiviteten: Mikroplast findes overalt og kan optages af dyr og mennesker. Problemet blev først erkendt som synligt plastik i havet og på strandene. Indenfor de sidste par år er det dog blevet klart, at de helt små stykker plastik – mikroplastik – kan optages af dyr. I dette projekt undersøger vi, hvor meget mikroplast (dvs. plastik stykker mindre end 5 mm) vi kan finde på de danske strande. Vi henter prøver af strandsand og separerer plastik partiklerne ud. Vi finder ud af hvor meget plastik, der er i sandet, og hvilken slags plastik det drejer sig om.
Karakter af besøgets indhold: Kort introduktionsforelæsning (30 minutter) efterfulgt af laboratoriearbejde (4 timer) samt databehandling (resten af dagen)
Faglig relevans: Kemi, matematik, biologi, fysik, samfundsfag (i nævnte rækkefølge)
Nøgleord: Mikroplastik, Havmiljø, Miljøkemi, Databehandling, Felt- og laboratorieøvelser.
Forventet niveau: Kan tilpasses forskellige niveauer. Emnet vil have størst relevans for 2.g. eller 3.g elever med kemi/biologi/fysik på A/B-niveau.
Forberedelse: Detaljeret forberedelse ikke nødvendig. Eleverne kan med fordel orientere sig om problemets omfang på relevante hjemmesider, fx: plasticchange. https://plasticchange.dk/vores-loesninger/undervisningsmateriale-til-gymnasier/
Vejledning til laboratorieøvelsen vil blive givet på dagen.
Udbytte: Orientering om emnet, samt evt. studiemuligheder på AAU, Institut for Byggeri, By og Miljø. Data fra øvelser kan evt. bringes med hjem til efterbehandling.
Maks. antal personer: Laboratoriearbejdet kan udføres af to grupper á 4-5 elever.
Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktpersonen.
Besøgets varighed: Hel dag.
Mødested: Aftales med kontaktpersonen.
Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk, Asbjørn Haaning Nielsen, Institut for Byggeri, By og Miljø
Detaljeret beskrivelse / Bilag:
Mængden af mikroplast i prøverne kvantificeres ud fra følgende metoder:
- Opløs forskellige salte i vand, beregn densitet og mål den derpå analytisk;
- Separer sand og ”organisk materiale” med opløsninger med forskellig densitet. Herved får man plastik separeret ud (plastik har densiteter typisk mellem 0,9 og 1,4 g/cm3), men også alt muligt andet, fx tang, krebsdyr skeletter, osv.
- Sorter partiklerne efter hvad der måske kunne være plastik, og hvad der helt sikkert ikke er. Dette gøres under mikroskop ned til cirka 300 µm.
- Bestem plastik polymeren på vores ATR-FTIR (en maskine der med infrarødt lys kan ”se” hvilket materiale en partikel er lavet af).
- Mål og vej de enkelte plastik partikler.
- Beregn mængden af mikroplastik på stranden.
- Kom med et bud på hvor plasten kan stamme fra (ud fra hvad det er for plast materialer I har fundet).
Praktiske forhold: Det er muligt at spise medbragt mad eller købe i universitets kantine.