ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUFysik

Fysik - Kropskomposition – Hvad er det og hvordan kan det måles?

Kort beskrivelse af aktiviteten: Mange har prøvet at være i et fitnesscenter hvor man ved hjælp af en slags vægt kan få en udskrift på, hvordan sammensætning af muskelmasse, vand, fedtvæv og knogler er fordelt.

I fitnesscenteret sker denne måling vha. en impedansmåler og foregår ved, at en svag (umærkelig) strøm sendes igennem forskellige dele af kroppen. Traditionelt er det vanskeligt at måle kroppens sammensætning og målingen med en impedansmåler, som det foregår i fitness-centre, er sjældent præcis.

Vi måler din kropskomposition ved hjælp af forskellige metoder – herunder en impedansmåler samt hudfoldsmåler og evt. en DEXA-skanner. Vi gennemgår det videnskabelige grundlag for de forskellige metoder og diskuterer fordele og ulemper.

Karakter af besøgets indhold: Vi afprøver forskellige metoder til måling af kropskomposition i laboratorium og der veksles mellem teori og praksis.

Faglig relevans: Idræt, biologi, fysik

Nøgleord: muskelmasse, fedtprocent, alders- og kønsforskelle i kropssammensætning, validitet og reproducerbarhed

Forventet niveau: Relevant for alle niveauer

Forberedelse: Ingen

Udbytte: Eleverne får indsigt i kropssammensætning og hvilken betydning det kan have for individets sundhed, samt opmærksomhed på forskellige målemetoders validitet og præcision.

Data fra øvelser kan evt. bringes med hjem til efterbehandling.

Maks. antal personer: ca. 20-30 personer

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: Aftales med kontaktperson.

Mødested: Aftales med kontaktperson.

Kontakt: gymnasieportalen@adm.aau.dk, Mathias Vedsø Kristiansen, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi