ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUFysik

Fysik - Hvordan kan vi måle bevægelse? (Motion Capture)

Kort beskrivelse af aktiviteten:  Måling af bevægelse er et vigtigt element for mange sportsgrene, men også for animations- og computerspilindustrien. Den mest simple form at måle en bevægelse i, er ved at optage en video med sin mobil af for eksempel en tennisserv. Men en sådan optagelse er i 2D, mens den rigtige bevægelse er i 3D.

Under besøget måler vi forskellige bevægelser i 3D ved hjælp af forskellige metoder. Det vil være mulighed for at komme med forespørgsler på, hvilken slags bevægelser vi skal måle på.

Karakter af besøgets indhold: Vi demonstrerer og afprøver metoder til måling af bevægelser i 3D, eventuelt med elever som forsøgspersoner. Bagefter kigger vi på, hvordan resultater kan anvendes i videnskab og sport.

Faglig relevans: idræt, biologi, fysik

Nøgleord: bevægelsesanalyse i 3D, kræfter, præstation

Forventet niveau: relevant for alle niveauer

Forberedelse: Ingen

Udbytte: Eleverne får indsigt i, hvordan vi kan måle bevægelse meget nøjagtigt, og hvordan vi kan anvende de data i videnskab og sport.

Maks. antal personer: ca. 20-30 personer

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: Aftales med kontaktperson.

Mødested: Aftales med kontaktperson.

Kontakt: gymnasieportalen@adm.aau.dk, Mark de Zee, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi