ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUBiologi

Biologi - Maksimal muskelstyrke – Hvad er det og hvordan kan det måles?

Kort beskrivelse af aktiviteten: En muskel kan generelt udføre tre forskellige slags muskelarbejde, nemlig eksentrisk, koncentrisk og isometrisk kontraktion. Ved eksentrisk muskelarbejde arbejder musklen samtidig med, at den bliver forlænget, hvorimod den ved koncentrisk muskelarbejde arbejder, mens den bliver forkortet. Ved isometrisk muskelarbejde arbejder musklen uden, at der sker en længdeforskydning.

I et fitness-center tester man traditionelt den koncentriske muskelstyrke i de øvelser, som man ønsker. Dette fordi at det både er svært og upraktisk at teste den eksentriske og den isometrisk muskelstyrke, da det som oftest kræver specialudstyr, som fx kraftsensorer.

Vi måler din muskelstyrke under henholdsvis eksentrisk, isometrisk og koncentrisk arbejde og gennemgår det videnskabelige grundlag for de forskellige metoder samt diskuterer fordele og ulemper.

Karakter af besøgets indhold: Vi afprøver forskellige metoder til måling af maksimal muskelstyrke i laboratorium. Der veksles mellem teori og praksis.

Faglig relevans: Idræt, biologi, fysik

Nøgleord: Muskelstyrke, validitet, kraft-hastighedsforhold, Måling af præstation

Forventet niveau: Relevant for alle niveauer

Forberedelse: Ingen

Udbytte: Eleverne får indsigt i videnskabelig måling af maksimal muskelstyrke, samt opmærksomhed på forskellige målemetoders validitet og præcision.

Data fra øvelser kan evt. bringes med hjem til efterbehandling.

Maks. antal personer: ca. 20-30 personer

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: Aftales med kontaktperson.

Mødested: Aftales med kontaktperson.

Kontakt: gymnasieportalen@adm.aau.dk, Mathias Vedsø Kristiansen, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi