Forskningsprojekt om rekruttering og fastholdelse af frivillige

Frivilligt arbejde er et værdifuldt middel til at opnå FN’s verdensmål om mindre ulighed og partnerskaber for handling. Forskningsprojektet MATCH skal undersøge, hvordan organisationerne bedst rekrutterer og fastholder frivillige.

Forskningsprojekt om rekruttering og fastholdelse af frivillige

Frivillige sociale organisationers indsats over for udsatte grupper er blevet stadig mere synlig og betydningsfuld de seneste år. På flere områder er vilkårene for den frivillige sektor ændret. Denne ændring har medført udfordringer og forandringer i vilkårene for, hvordan frivillige organisationer rekrutterer og fastholder frivillige.

- Frivilligt arbejde kan fungere som platform for fællesskab og inklusion på tværs af forskelle og status, og frivilligt arbejde er et værdifuldt middel til opnåelse af verdensmål for bl.a. mindre ulighed og partnerskaber for handling. Forskningen kan tydeligøre vilkårene for de frivillige organisationers arbejde med rekruttering og fastholdelse ved at levere den nødvendige og praksisorienterede viden herom, fortæller projektleder, professor Lars Skov Henriksen, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde.

Forskningen sker i samarbejde med blandt andre Center for Frivilligt Socialt Arbejde og er finansieret af VELUX FONDEN.

Kontakt

Projektleder Lars Skov Henriksen, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, tlf. 9940 8142, mobil 4062 5971, email: larsskov@socsci.aau.dk

Læs mere om MATCH - Rekruttering og fastholdelse af frivillige i civilsamfundsorganisationer