AAU logo

Ansøgning og frister

Dit ansøgningsskema

Alle ansøgere med et dansk cpr-nr. skal søge en studieplads via www.optagelse.dk ved hjælp af NemID. På www.optagelse.dk finder du vejledninger til, hvordan du skal udfylde ansøgningsskemaet. 

Hvis du er i den helt særlige situation, at du er nødt til at søge uden NemID, skal du underskrive og indsende den følgeskrivelse, der findes på optagelse.dk, til hver uddannelse du søger. Det er kun følgesskrivelsen, der gør det muligt for os at hente dine oplysninger elektronisk. Du skal sende følgeskrivelsen pr. e-mail til studiekontor@aau.dk eller pr. post til Aalborg Universitet, Studiekontoret, postboks 159, 9100 Aalborg. Vi skal modtage følgeskrivelsen inden den 15. marts kl. 12.00 (kvote 2) og inden den 5. juli kl. 12.00 (kvote 1). Din ansøgning er først afsluttet, når vi rettidigt har modtaget følgeskrivelsen.

Årets studenter

Bliver du student i 2016 kan du søge om optagelse i både kvote 1 og 2. Husk, at du skal koble dit eksamensbevis til din ansøgning på optagelse.dk, så snart det er tilgængeligt i eksamensdatabasen. 

Sygeeksamen

Selvom du skal til sygeeksamen i august, kan din ansøgning komme i betragtning i kvote 1. Du skal søge på normal vis, inden ansøgningsfristen udløber, og du skal uploade dokumentation for, at du skal til sygeeksamen og uploade det foreløbige eksamensresultat og/eller terminskarakterer. Endelig dokumentation for eksamen skal du så sende pr. mail til: studiekontor@aau.dk, når du har afsluttet den - inden 1. september.

Fuldmagt- hvis du er ude at rejse

Hvis du er ude at rejse på det tidspunkt, hvor du skal søge optagelse, kan du give fuldmagt til en anden, som så kan ansøge om optagelse på dine vegne. I fuldmagten giver du din tilladelse til, at en anden person søger en studieplads på dine vegne. Det skal fremgå af fuldmagten, hvilke uddannelser du ønsker at søge en studieplads på, og i hvilken rækkefølge (prioritering) optagelsen skal ske. Du kan bruge fuldmagtsblanketten på www.optagelse.dk. Fuldmagten skal uploades til www.optagelse.dk.

Vi anbefaler, at du selv i videst muligt omfang laver din ansøgning, før du evt. skal ud at rejse. Det vil sige, at du sørger for, at alle dokumenter er kopieret og mærket med CPR-nummer, før du tager af sted. Al kommunikation med dig som ansøger foregår digitalt, derfor kan du holde dig orienteret om behandlingen af din ansøgning, uanset hvor du opholder dig. 

Bilag til din ansøgning

Der er forskellige typer dokumentation, du har ansvar for at uploade som bilag sammen med din ansøgning om optagelse:

  • Dit eksamensbevis skal uploades (kun nødvendigt hvis din gymnasiale eksamen er fra 2004 eller før - eller hvis du er student fra 2017).
  • Hvis du vil søge i kvote 2 til en adgangsbegrænset uddannelse, skal du oplyse og uploade dokumentation for, om du har suppleret i fag/niveauer for at opfylde specifikke adgangskrav, om du er/har været i gang med en anden videregående uddannelse, og/eller om du har særligt relevante aktiviteter for at dette kan indgå i den konkrete kvote 2-vurdering.
  • Evt. dispensationsansøgning med tilhørende dokumentation (se vores side om dispensationer).
  • Har du et udenlandsk eksamensbevis skal dette oversættes til dansk, nordisk eller engelsk
     

hvornår skal bilagene uploades?

Fristerne for, hvornår du skal uploade bilagene afhængig af, om du søger i kvote 1, 2 eller 3:

  • Bilag til kvote 2 og kvote 3: Du skal uploade bilag på www.optagelse.dk INDEN den 15. marts, kl. 12.00.
  • Bilag til kvote 1: Du skal uploade bilag på www.optagelse.dk INDEN den 5. juli, kl. 12.00.

 

Kvote 1

Ansøgningsfristen er den 5. juli kl. 12.00, men søg gerne før. Du kan søge i kvote 1, hvis du har en af de adgangsgivende eksaminer, der er nævnt nedenfor. Til de adgangsbegrænsede uddannelser bliver ansøgerne i kvote 1 kun bedømt på det samlede karaktergennemsnit i den gymnasiale eksamen. Til alle øvrige uddannelser optages alle ansøgere, der opfylder adgangskravene, og som har søgt rettidigt. 

  • Studentereksamen – stx
  • Højere forberedelseseksamen – hf
  • Højere handelseksamen – hhx
  • Højere teknisk eksamen – htx
  • Studiekompetencegivende eksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse - Eux samt afsluttet 1. del af Merkantil EUX
  • Gymnasiale indslusningskurser for fremmedsprogede – GIF
  • Færøsk studentereksamen, færøsk højere handelseksamen, færøsk højere teknisk eksamen, færøsk højere forberedelseseksamen
  • Grønlands gymnasiale uddannelse (GU-eksamen), den erhvervsgymnasiale uddannelse til højere handelseksamen og den erhvervsgymnasiale uddannelse til højere teknisk eksamen i Grønland
  • Eksaminer fra Duborgskolen og AP Møller Skolen

Hvad er en adgangskvotient?

I kvote 1 udvælges ansøgere til de adgangsbegrænsede uddannelser alene efter det samlede karaktergennemsnit i den gymnasiale eksamen. En adgangskvotient viser det laveste karaktergennemsnit for den seneste optagelse i kvote 1. Den kan stige eller falde ved næste optagelse.

hvad bliver adgangskvotienten i år?

Adgangskvotienten er ikke et tal, som vi fastsætter forud for optagelsen, og den må ikke forveksles med et adgangskrav. Adgangskvotienten bestemmes alene af ansøgernes karakterer. Så vi kender først adgangskvotienten, når optagelsen det pågældende år er afsluttet - og det er ikke muligt at regne ud eller gætte på, hvor en adgangskvotient lander i en forestående optagelse.

Kun for adgangsbegrænsede uddannelser

Adgangskvotienten er kun relevant at kigge på, når man søger ind på en adgangsbegrænset uddannelse. På uddannelser med frit optag tilbydes pladserne til alle ansøgere, der opfylder adgangskravene (adgangskravsfagene skal være bestået) og søger rettidigt.

Kvote 2

Ansøgningsfristen er den 15. marts kl. 12.00, men søg gerne før. Fristen gælder for alle, der er nævnt nedenfor.  

  • Ansøgere med en international studentereksamen (IB, EB, DBF og OIB) og dansk-tysk studentereksamen (DIAP)
  • Ansøgere med et udenlandsk adgangsgrundlag
  • Adgangseksamen til ingeniøruddannelser  
  • Ansøgere til Socialrådgiveruddannelsen, hvor adgangsgrundlaget er enten en uddannelse til Social- og Sundhedsassistent med dansk C, engelsk D og samfundsfag C eller naturfag C eller den pædagogiske assistentuddannelse med dansk C, engelsk D og samfundsfag C eller naturfag C eller de fire hf-enkeltfag: dansk A, engelsk B, samfundsfag B og psykologi C
  • Ansøgere til diplomingeniøruddannelser, der har en uddannelse som maskinmester eller skibsfører som adgangsgrundlag.
  • Ansøgere, der også kan søge i kvote 1 (se listen ovenfor), men som søger ind på uddannelser med adgangsbegrænsning og derfor ønsker at blive bedømt på baggrund af en konkret vurdering og ikke kun på baggrund af deres kvotient. 
     

Udvælgelse af ansøgere i kvote 2

På de adgangsbegrænsede uddannelser udvælges ansøgere i kvote 2 efter en konkret vurdering, hvor der lægges vægt på et karaktergennemsnit i adgangskravsfagene (3-5 gymnasiale fag) og på andre særligt relevante aktiviteter udover den adgangsgivende eksamen.

Søger du optagelse på den samme uddannelse på forskellige uddannelsessteder, må du orientere dig om alle uddannelsesstedernes kvote 2-kriterier, da de kan være forskellige fra sted til sted.

Hvad er særligt relevante aktiviteter?

Særligt relevante aktiviteter vil typisk være relevant uddannelse og/eller relevant erhvervsarbejde på fuld tid i minimum seks måneder (29,7 timer om ugen), men i enkelte tilfælde lægges vægt på frivilligt arbejde og på relevante højskoleophold. På alle adgangsbegrænsede bacheloruddannelser kan du på siden "Adgangskrav" under hver uddannelse i uddannelsesoversigten se de relevante aktiviteter.

Der må i den konkrete vurdering lægges vægt på maks. 12 måneders særligt relevante aktiviteter. De særligt relevante aktiviteter skal være gennemført og dokumenteret i form af bilag (uploades på www.optagelse.dk) senest ved ansøgningsfristens udløb den 15. marts for at de kan indgå i den konkrete kvote 2-vurdering.

hvad er Karaktergennemsnit ved kvote 2?

Det samlede karaktergennemsnit udregnes som et simpelt gennemsnit af hvert fags karaktergennemsnit. Hvert fags karaktergennemsnit udregnes som et gennemsnit af års- og eksamenskarakterer. Ved omregning af hvert fags karaktergennemsnit omregnes først de enkelte karakterer efter 13-skalaen til 7-trinsskalaen, inden fagets samlede karaktergennemsnit efter 7-trinsskalaen beregnes. Har du bestået et fag på et højere niveau med et bedre karaktergennemsnit, indgår dette gennemsnit i det samlede karaktergennemsnit.

 

Supplering til kvote 2

Hvis du supplerer og søger om optagelse i kvote 2, skal du have afsluttet suppleringen og uploadet beviset på www.optagelse.dk INDEN den 5. juli kl. 12.00, ellers kan du kun vurderes i kvote 1.

Hvad er relevante aktiviteter?

Du kan under "Optagelse og adgangskrav" for de adgangsbegrænsede uddannelser i Studieguiden læse om, hvad uddannelserne lægger vægt på i forbindelse med udvælgelse af ansøgere i kvote 2.

De særligt relevante aktiviteter, som du gerne vil have med din kvote 2-ansøgning, skal være gennemført, dokumenteret og uploadet på optagelse.dk sammen med din ansøgning om optagelse INDEN den 15. marts kl. 12.00.

Link til aau's uddannelser

 

Kvote 3

Ansøgningsfristen er den 15. marts kl. 12.00, men søg gerne før. Du skal søge i kvote 3, hvis nedenstående gælder for dig:  

  • Du søger ind på en engelsksproget bacheloruddannelse og
  • Du har ikke en dansk gymnasial eksamen og
  • Du er ikke-EU/EØS statsborger og
  • Du har brug for en opholdstilladelse for at kunne studere i Danmark

læs mere om ansøgere med en udenlandsk eksamen 

Ansøgere i kvote 3 får svar på deres ansøgning den 15. maj pga. af krav om visum og studieafgift.

Merit

Hvis du tidligere har bestået fag på en videregående uddannelse, er du forpligtet til at oplyse om og søge merit for beståede uddannelseselementer fra alle tidligere uafsluttede uddannelsesforløb på samme niveau. Du skal uploade dokumentation for de uddannelsesaktiviteter / beståede eksaminer, du tidligere har bestået til optagelse.dk eller UniStart afhængig af tidspunkt. Studiekontoret på Aalborg Universitet sender din ansøgning om merit videre til faglig vurdering i studienævnet for den relevante uddannelse. Besøg siden om merit herunder.

Merit

INDSKRIVNING 

Du kan kun søge en studieplads gennem KOT, hvis du skal begynde på første studieår af en uddannelse. Besøg siden om indskrivning herunder.

Indskrivning

DISPENSATION

Har du opbrugt eksamensforsøg på din tidligere uddannelse eller overskredet fastsatte tidsfrister, skal du søge om en dispensation til at blive optaget på den nye uddannelse. Det er en forudsætning for at blive tildelt en studieplads, at du kan opnå en dispensation. Besøg siden om dispensationer herunder.

Dispensation

 

Optagelsesområder og studieretninger

Et optagelsesområde svarer som oftest til én uddannelse, men i visse tilfælde omfatter det flere uddannelser. Hvis der er flere studieretninger inden for et optagelsesområde, er det vigtigt, at du angiver, hvilken studieretning du søger ind på. Navne og numre på uddannelserne på Aalborg Universitet finder du i uddannelsesoversigten under www.optagelse.dk.

SPS

Har du en permanent fysisk eller psykisk lidelse, som betyder at du har brug for særlig støtte til at gennemføre en universitetsuddannelse kan du søge Specialpædagogisk støtte (SPS). Du får ikke en ekstra sum penge, men SPS gives til f.eks. indkøb af tekniske hjælpemidler, som løn til tegnsprogstolk eller en sekretær.

Da sagsbehandlingen i forbindelse med ansøgning om SPS kan tage tid, kan det være i din egen interesse, at universitetet så tidligt som muligt bliver gjort opmærksom på dine særlige støttebehov. På Aalborg Universitet er det SU-kontoret, der behandler ansøgninger om SPS. 

Overvejer du at søge en standbyplads?

Hvis du søger optagelse på en adgangsbegrænset uddannelse, kan du samtidig søge om en standbyplads, dvs. søge om en ventelisteplads på uddannelsen. Standbypladser giver universitetet til ansøgere, der har søgt standby og som har et karakterkvotient, der ligger en anelse lavere end adgangskvotienten i kvote 1 for den pågældende uddannelse. I det digitale ansøgningskema er der et afkrydningsfelt, hvor du skal markere, at du ønsker at søge om en standbyplads.

Der er erfaringsmæssigt ansøgere, der ikke ønsker at benytte sig af tilbuddet om en studieplads. Derfor optager universitetet ansøgere på en venteliste (standby). Når ansøgere, der er blevet tilbudt en plads siger "nej tak", tilbyder vi disse studiepladser til ansøgere på ventelisten.

Frem til den 15. august kan du få tilbudt en studieplads med studiestart den 1. september samme år. Bliver du tilbudt en studieplads inden den 15. august og siger "nej tak" til pladsen, mister du din standby-plads. Du må så søge optagelse igen til næste år.

Bliver du ikke tilbudt en studieplads inden den 15. august, ændrer vi din standbyplads til et tilsagn om en studieplads til det efterfølgende studieår. Tilsagnet om studiepladsen gælder til den søgte uddannelse og kun til optagelse det efterfølgende studieår. Du skal stadig huske at søge optagelse på den pågældende uddannelse det efterfølgende studieår. Du behøver ikke at søge uddannelsen som din 1. prioritet.

søger du en standby-plads skal du være opmærksom på følgende:

  • Du kan ikke søge standby, uden at du samtidig søger om en studieplads samme år. Du kan altså ikke søge om at få reserveret en studieplads til det efterfølgende år. 
  • Før du søger en standbyplads, skal du overveje, om du ønsker at begynde på en uddannelse samme studieår, eller om du er villig til at vente indtil det efterfølgende. En standbyplads bliver ofte til et tilsagn om en studieplads på uddannelsen det efterfølgende studieår.
  • Hvis du får en standbyplads den 28. juli, bliver du ikke optaget på en lavere prioriteret uddannelse, heller ikke selv om du opfylder betingelserne for at blive optaget.
  • Kommer du først i tanke om, at du vil søge en standbyplads EFTER du har sendt din ansøgning (og før 5. juli), SKAL du kontakte Studiekontoret studiekontor@aau.dk, så vi kan ændre i din ansøgning. Du kan ikke selv ændre i din ansøgning vedr. standby, da du så kommer til at annullere din ansøgning.

 

Svar på din ansøgning

Når universitetet har modtaget din ansøgning, vil du få en besked via den e-mail, du har oplyst til optagelse.dk. Mailen indeholder oplysninger om, hvordan du logger dig ind på vores selvbetjeningssystem UniStart. Det er via UniStart, at du fremadrettet modtager alle meddelelser fra universitetet om din ansøgning og optagelse. Hver gang der er nyt til dig i UniStart, vil du få en adviseringsmail, og det er dit ansvar at holde dig opdateret om både din ansøgningsstatus og andet indhold, eksempelvis frister, i UniStart.

Nedenfor er en oversigt over de meddelelser, som Studiekontoret kan sende til dig:  

Kvitteringsmail

  • Kvitterings-e-mail for modtagelse af ansøgning sender Studiekontoret løbende til alle ansøgere fra slutningen af februar. E-mailen indeholder information om, hvordan du logger dig ind på vores selvbetjeningssystem Unistart.

Rykkermail

  • Rykkerbesked udsender Studiekontoret via Unistart, hvis du ikke har indsendt dokumentation for bestået adgangsgivende eksamen. Vi rykker efter behov også for øvrig dokumentation i forbindelse med en kvote 2-ansøgning.

Afslag hvis du ikke opfylder adgangskravene

  • Besked om afslag udsender Studiekontoret via Unistart i marts-juli til de ansøgere, der ikke opfylder adgangskravene.

TIlbud om studieplads

  • Hvis du får tilbudt en studieplads, vil du kunne se dette på UniStart den 28. juli fra kl. 00.00. Vi kan ikke på et tidligere tidspunkt oplyse, om du er blevet optaget medmindre du har søgt i kvote 3.
     
  • Du skal svare enten "ja tak" eller "nej tak" til pladsen senest den 6. august 2017. Det er meget vigtigt, at du også svarer, selvom du ikke ønsker studiepladsen, således at Studiekontoret har mulighed for at tilbyde din studieplads til en anden ansøger.
     
  • Er du ikke hjemme omkring den 28. juli, hvor du modtager tilbud om studieplads, må du bede en anden om at bekræfte eller afslå studiepladsen på dine vegne. Undlader du at svare inden den angivne frist, bortfalder tilbuddet om en studieplads uden yderligere advisering.

Standby

  • Besked om standby modtager du via Unistart den 28. juli, hvis du får tilbudt en standbyplads. Du skal ikke svare "ja tak" eller "nej tak" til en standby-plads, men først bekræfte studiepladsen i det øjeblik du får tilbudt en studieplads.

Tilsagn

  • Besked om tilsagn udsender Studiekontoret i slutningen af august/begyndelsen af september til ansøgere, der pr. 30. juli har fået tilbudt en standbyplads. Når det er udelukket, at ansøgere med en standbyplads får en studieplads i det aktuelle studieår, gives der tilsagn om en studieplads det efterfølgende studieår.

Afslag på ansøgning om studieplads

  • Besked om afslag modtager du fra Tilmeldingssekretariatet den 28. juli, hvis du ikke får tilbudt en studieplads på nogen af de uddannelser, du har søgt optagelse på. Meddelelsen er vedlagt en pjece med tilbud om vejledning samt en oversigt over ledige studiepladser, som du kan søge en studieplads på i august.

Om kvote 1, 2 og 3

Der er tre kvoter og to datoer, du skal kende til, når du skal afgøre, hvornår og hvordan du skal søge om optagelse på AAU. Under Kvote 2 kan du samtidig læse om, hvordan ansøgere udvælges i kvote 2. Antallet af pladser i kvote 1 og 2 finder du under "Adgangskrav" på

specifikke uddannelser på aau

Studieafgift

Nogle ansøgere skal betale studieafgift. Som hovedregel skal alle ikke-EU borgere betale studieafgift. Der er dog flere undtagelser. Du kan læse dem på siden herunder.

Studieafgift

Fakta om standby

Hvis du søger optagelse på en adgangsbegrænset uddannelse, har du mulighed for at søge en standbyplads, dvs. søge om en ventelisteplads på uddannelsen. En standbyplads tildeles dog kun ansøgere, der har et karaktergennemsnit som ligger lige under adgangskvotienten for uddannelsen det pågældende år.

Bliv klogere på, hvad en standbyplads er