AAU logo
Signe Marie Bonnerup Hansen, gymnasielærer i dansk og psykologi

Signe Marie Bonnerup Hansen, gymnasielærer i dansk og psykologi

"jeg møder mange unge mennesker i en tid, som er enormt vigtig for dem, og hvor de udvikler sig meget"

Lagt online: 19.12.2017

"Jeg har altid gerne ville være lærer, og jeg havde et godt netværk indenfor gymnasielærerbranchen efter min tid på Aalborg Universitet, så det lykkedes mig ret hurtigt at finde arbejde. Netværk er enormt vigtigt, når man skal søge job i gymnasiet. Jeg ved, at de fleste, der bliver ansat, ansættes på opfordring af allerede eksisterende lærere, som ofte inddrages i vurderingsprocessen, når der skal ansættes nye kollegaer. Derfor er det bare om at få skabt sig en masse kontakter på universitetet. For mig var det desuden vigtigt at sørge for at have gode ting på CV´et, så jeg kunne adskille mig fra alle de andre ansøgere. Jeg brugte tid på at være mentor, tutor, aktiv i festudvalget og underviser i dansk som fremmedsprog imens jeg gik på universitetet, ligesom jeg tog et semester i udlandet. Gymnasielærerjobbet kræver, at du er en ret social og udadvendt person, som har selvtilliden nogenlunde i orden, kan jonglere med mange bolde på én gang samt hver dag vurdere, hvornår arbejdet er gjort godt nok. Der kan altid forberedes lidt mere eller rettes lidt flere stile, men det er vigtigt at holde fri, når man har fri.

Jeg startede i et vikariat på Århus statsgymnasium i psykologi og kom sidenhen på Aalborghus gymnasium med dansk og psykologi. Jeg startede i virksomhedspraktik sidstnævnte sted, hvilket er en virkelig god mulighed, da du på den måde er lige ved hånden, hvis der pludselig skulle blive brug for nogen. Jeg var enormt glad for min tid på universitetet og kom ud derfra med en ret bred viden indenfor mine fag og en god evne til at fordybe mig i dem samt søge information og bygge videre på den viden, jeg allerede havde anskaffet mig på universitetet. Dette viste sig at være nyttigt, da bekendtgørelser og lærerplaner ikke altid stemmer overens med de fag, der er blevet udbudt på universitetet. Jeg oplevede især i psykologi at skulle gentænke temaer og niveau-justere i forhold til gymnasieelevers faglige ståsted. Dog havde jeg på universitetet fået en bred indføring i psykologiens retninger og forskningsområder, så dette var ikke noget problem. Jeg er vild med at undervise i psykologi, da det er et fag, som eleverne rigtig godt kan lide. Det er et valgfag, som desuden berører eleverne meget, og man kan i begge mine fag tydeligt mærke dannelsesaspektet af gymnasieundervisningen, som er et hjertebarn for mig. Selvfølgelig skal eleverne opøve en masse kompetencer til eksamen og til deres videre liv i et demokratisk og debatterende samfund, men det er ligeså vigtigt, at de i løbet af gymnasietiden formes som mennesker og undersøger deres egne holdninger, interesser samt får mulighed for at udvikle sig som hele mennesker.

Gymnasielærerjobbet giver især mening for mig, da jeg møder mange unge mennesker i en tid, som er enormt vigtig for dem, og hvor de udvikler sig meget. Det er en fornøjelse at undervise dem i de fag, jeg elsker allermest og på den måde få lov at påvirke dem på en meningsfuld måde, at lære dem at kende som mennesker, hjælpe dem når de har det svært og se stoltheden hos dem, når tingene lykkes. Jeg er glad for at tage på arbejde hver dag, og udover at kunne give en masse faglig viden videre til eleverne, giver jobbet mig også mulighed for at forske videre selv, hver gang jeg skal lave nye forløb. Der er rigtig god mulighed for videreuddannelse i form af diverse kurser, og fagene følger verden omkring os, hvorfor indholdet hele tiden forandrer sig. Derfor kan jeg også selv udvikle mig både fagligt og menneskeligt i dette job".