AAU logo

Matematik-teknologi

Studerende fortæller

Studerende fortæller

”Det er vigtigt for mig, at kunne få lov til at tænke kreativt”

”Jeg har altid været meget glad for matematik, men oprindeligt var det ikke den vej, jeg havde planlagt at gå i mit liv. Min fordom var nok – måske ligesom mange andres – at matematik godt kan blive noget voldsomt abstrakt. Min oprindelige tanke var egentlig derfor at blive en eller anden slags ingeniør… spørgsmålet var så bare hvilken?

Jeg indså hurtigt, at hverken bygnings-, kemi-, elektronik- eller nogen af de andre ingeniørlinjer, som jeg kunne finde, interesserede mig. Det gik op for mig, at det, der tiltrak mig ved ingeniør-linjerne, var det at kunne anvende matematikken på noget konkret. Jeg blev herefter klar over, at matematikken nok alligevel var den vej, som jeg helst ville gå. Min største overvejelse omkring det at søge ind på en matematikuddannelse var derfor, at jeg kunne se mig selv bruge matematikken til noget i praksis.

Det er vigtigt for mig at kunne få lov til at tænke kreativt – se og opdage nye måder at gøre ting på – men samtidig få lov til at regne løs og nå frem til et klart resultat. Dette er der rig mulighed for på Matematik-Teknologi; en linje der både kombinerer matematik og de mere ingeniørmæssige og praktiske aspekter.

Det meget centrale på Matematik-Teknologi er det at kunne få lov til at kombinere teori med praksis. Man får store matematiske færdigheder, og samtidig får man lov til at udforske og anvende disse færdigheder på en reel problemstilling. Det betyder, at man får lov til at se matematikken virkelig virke på noget konkret. Man lærer derfor, hvorfor den matematik, som man har lært, virker, og hvor man kan anvende den. Man lærer alt lige fra streng matematisk analyse og sandsynlighedsregning til signalbehandling og programmering. Samspillet mellem teori og praksis gør også, at det er muligt at præge projekterne med ens egne interesser og ideer. I de projekter, jeg har været med i, har vi f.eks. regnet på trafikken i Aalborg, prøvet at forbedre Rejsekort og ja endda skrevet projekt om Hoptimisten!”

Barbara Martinovic, studerende på Matematik-Teknologi.