AAU logo

skabte kæmpe spilsucces

Studieprojekt endte som prisbelønnet spilsucces og virksomhed med millionomsætning

De mange internationale trofæer, der pryder reoler og vægge hos Aalborg-virksomheden Bedtime Digital Games, er alle håndgribelige beviser på, at virksomhedens første spil ”Back to Bed” har taget både spillere og anmeldere med storm. Bedtime Digital Games er skabt af to tidligere AAU-studerende, og det nordjyske iværksættereventyr startede som et tværfagligt forløb på 9. semester af kandidatuddannelsen Interaktive Digitale Medier.

Make it real - Bedtime Digital Games

I sensommeren 2011 er Klaus Pedersen og Jonas Byrresen i fuld gang med kandidatuddannelsen Interaktive Digitale Medier på AAU. Op til 9. semester har de begge fået tildelt en af de eftertragtede pladser på det særlige uddannelsesforløb, der hvert år gennemføres af Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning (DADIU). Et forløb, hvor omkring 100 udvalgte deltagere fra forskellige danske universiteter inddeles i seks grupper.

Klaus og Jonas bliver placeret i den samme gruppe sammen med yderligere 15 studerende. Her skal de som afslutning på semesteret udvikle et nyt spil i løbet af et seks uger langt forløb. Jonas og Klaus bliver begge en del af leadgruppen, hvor de henholdsvis får rollerne som game designer og projektleder. Resultatet af det intense projektforløb bliver en prototype, der er så overbevisende, at de to studiekammerater aftaler at starte en fælles virksomhed og forsøge at skabe en kommerciel forretning ud af ”Back to Bed”, når AAU-studierne er afsluttet et halvt år senere.

AAU-aftryk i firmaets dnamake it real billede

”I den første periode efter opstarten forsøgte vi os på weekendbasis, men det gik ret hurtigt op for os, at vi havde brug for noget kapital og for at leje nogle lokaler, hvor vi kunne arbejde dedikeret med udviklingen og markedsføringen på fuld tid,” siger Klaus Pedersen og fortæller videre, at han og makkeren i bestræbelserne på at gøre ”Back to Bed” til en kommercielt bæredygtig forretning har trukket på mange af de kompetencer og metoder, de har fået ind under huden gennem deres studietid på AAU.

”Der er ingen tvivl om, at eksempelvis den særlige AAU-måde at lave projektarbejde i grupper er blevet en vigtig del af vores firma-dna.” Klaus Pedersen tilføjer, at de metoder, han og Jonas Byrresen har lært på AAU, passer rigtig godt til spiludvikling, så selvom de måske ikke går rundt og bevidst tænker på principperne i problembaseret læring i det daglige, har det uden tvivl været med til at forme dem som virksomhed.

I forhold til de fleste andre spiludviklere har Bedtime Digital Games en mere akademisk tilgang til tingene og de udfordringer, de møder undervejs. Det gør dem ifølge Klaus Pedersen bedre i stand til at navigere i forskellige business cases. Hertil kommer en række ledelsesværktøjer, som skinner tydeligt igennem i den måde, de to tidligere AAU-studerende i dag driver deres succesrige spilvirksomhed.

Vækst, vækst og atter vækst

Siden Klaus og Jonas tog det store spring ud i en tilværelse som iværksættere, er det mere eller mindre kun gået én vej. Fremad. ”Back to Bed” har således for længst rundet seks millioner downloads på forskellige platforme, ligesom der fire år efter starten er 16 medarbejdere på lønningslisten.

”Vores ambition er helt klart at vækste yderligere og blive en af de bedste i verden til at lave den type spil, vi laver,” lyder det med overbevisning fra Klaus Pedersen. I den forbindelse er første mål for ham og Jonas Byrresen at gøre ”Back to Bed” til et kendt brand inden for de lidt mere quirky spil, som den succesrige iværksætter og tidligere AAU-studerende udtrykker det, inden han går … back to work.

Billede